Στο επίκεντρο της σημερινής συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου βρέθηκε η προσπάθεια ριζικής αναβάθμισης της ασφάλειας και της ποιότητας των ελληνικών τρένων, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να υπογραμμίζει ότι πρόκειται για μια διαδικασία που επιταχύνεται και όχι για μια νέα πρωτοβουλία. Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι εντός της ημέρας υπογράφονται οι συμβάσεις αποκατάστασης των σιδηροδρομικών υποδομών της Θεσσαλίας, οι οποίες είχαν καταστραφεί από τον μεσογειακό κυκλώνα «Daniel», με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα 15 μήνες.
Κεντρικό στοιχείο της νέας στρατηγικής είναι η πλήρης εγκατάσταση συστημάτων τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης και αυτόματης πέδησης στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας. Το σύστημα ETCS, που δοκιμάστηκε ήδη με επιτυχία, θα είναι σε πλήρη λειτουργία σε όλες τις αμαξοστοιχίες της κεντρικής γραμμής έως τον Σεπτέμβριο. Παράλληλα, προωθείται η δημιουργία Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, το οποίο μέσω τεχνολογίας ακριβούς γεωεντοπισμού θα παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την κίνηση των τρένων με απόκλιση ελάχιστων εκατοστών, περιορίζοντας σημαντικά τον κίνδυνο συγκρούσεων.
Σημαντική καινοτομία αποτελεί η δημιουργία της πλατφόρμας railway.gov.gr, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να παρακολουθούν την αξιοπιστία και την τήρηση των δρομολογίων. Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι οι αλλαγές στοχεύουν στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ ανακοίνωσε και τη ριζική αναδιοργάνωση του ΟΣΕ, με νέο κανονιστικό πλαίσιο, αυστηρότερα κριτήρια προσλήψεων, αυξημένες απολαβές για το εξειδικευμένο προσωπικό και δυνατότητα αξιοποίησης στελεχών από τη διεθνή αγορά.
Στην αναδιάρθρωση του ΟΣΕ θα ενσωματωθούν οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τα επιστημονικά πορίσματα που αφορούν τόσο τις υποδομές όσο και τη ρυθμιστική εποπτεία. Ειδική έμφαση δίνεται στην πρόληψη των κινδύνων, με την ενίσχυση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, την επέκταση της βιντεοεπιτήρησης και την καταγραφή όλων των ενδοεπικοινωνιών σε ψηφιακή βάση. Προβλέπεται, επίσης, η χρήση ψυχομετρικών τεστ και προσομοιωτών για την εκπαίδευση του προσωπικού, κατά τα πρότυπα της αεροπορικής εκπαίδευσης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι επιστρέφει ο θεσμός του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, ενώ δημιουργείται και ειδική ομάδα επιθεωρητών για τον έλεγχο τήρησης του γενικού κανονισμού κίνησης, με στόχο την πρόληψη σοβαρών σφαλμάτων και παραλείψεων. Παράλληλα, η Hellenic Train θα κληθεί να επενδύσει σε νέο τροχαίο υλικό, συμβάλλοντας στην ανανέωση του στόλου.
Κλείνοντας, ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του σιδηροδρόμου αποτελεί απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών και δεσμεύτηκε ότι το κράτος θα δουλέψει με συνέπεια για να αφήσει πίσω του τα λάθη και τις παραλείψεις του παρελθόντος, όπως έχει ήδη καταφέρει σε άλλους κρίσιμους τομείς.